Roman Havası…

Renkten renge, Ezgi Uzmansel

Eveeeeeettt… Bundan üç ay önce, romanımın kurgu kısımlarının bütün determinist, materyalist açıklamalara kafa tutar biçimde gerçekleştiğini yazmıştım.(Kendini Otobiyografikleştiren Roman: Okyanus Odalar)

Bu garip kehanet oyunundaki, mutlu son öncesi sıkıntı safhası içinden geçmekte olduğumu… Eğer, demiştim, hakikaten bu hikayenin kurgusal parçaları bir bir gerçeğe dönüyorsa, Ey mutlu son! Sana sesleniyorum… Ol artık.

Bilin bakalım ne oldu, arzu ettiğim mutlu son gerçekleşti. Amma…

O yazımda bir hususa daha dikkat çekmiştim, demiştim ki, bu mutlu son gerçekleşse bile kolay olmayacak; çünkü gerçek de kurgu da çetrefil!

Vee bilin bakalım ne oldu, şimdi o çetrefilin içinden geçiyoruz yeniden. Sabır ise en büyük yoldaşım. Romanın son bölümlerinde, insana “olacak mı olmayacak mı?” sorusuyla kalp krizi geçirten bölümler var…

Hah, şimdi üzerinde bulunduğum safha bu… Yüzdük yüzdük kuruğuna geldik, olacak mı olmayacak mı?

Cevabı söyleyemem, olmaz 🙂

Ama yakın zamanda başımdan geçen durumu paylaşmak isterim:

Yayınevim, kitabı basmayı kabul ettikten sonra bana hazırlık için (3 ay önce) 1,5 ay süre verdi. Ancak bu işlerin, alengirli yapısı verilen tarihi sarkıtır, bunu biliyordum. Daha sonra, dizginin hangi aşamada olduğunu öğrenmek için yazışmalar sıklaştı, grafiker arkadaşlarım dizginin yarısını tamamlamışlardı. İç rahatlatan bir aşama bu… Sabırsızlığınızı terbiye ediyor, bastırıyor.

Sonra, üç yıl çok büyük bir emekle hazırlanan bir kitap da dahil, daha büyük projelere öncelik verildi. Uzun zahmetlerle hazırlanmış, Saffet Emre Tonguç’un İstanbul Hakkında Her Şey kitabı. Nasıl bir emek, nasıl bir zarafet… Eh, bu durum karşısında susup üstadlara saygı ile sıranızı bekleyeceksiniz. Bir çömez olarak üzerime düşeni yapmaya hazırdım. (Aramızda kalsın, Saffet Emre Tonguç’un bu çalışmasını ben de sabırsızlıkla bekliyordum, o yüzden tamamlanması bir okur olarak benim için de çok önemliydi…)  Şimdi bu yılların deneyimini derleyen dev eserle tanışmak için sabırsızlanıyorum.

Verilen bu mola, beni harekete geçirdi. Hazır, yayınevim İstanbul Hakkında Her Şey çalışmasını yapıyordu, ben de gidip kitabımın tamamlandığı kadarını görmek için yola çıktım. İyiki de gitmişim… Sevgili ekibimizle tanıştım -fırsat bu fırsat- Sonra, bana çıktılar verildi, kitabevinden ayrıldım. Henüz, binanın alt katına gelmiştim ki, sabırsızlık işte, çıkarttım kopyayı zarftan ilk sayfayı elime aldım, o da ne?

Editörlerimiz, redaktörlerimiz benim onlara ilk gönderdiğim metni bin bir uğraş düzeltip, gözden geçirmişler ve dizgiye göndermişler. Ben yirmialtı katı gerisin geriye çıkıp, dosyamdan sorumlu Mısra Hanım’ın yanında soluğu aldım…

“eee şey, sanıyorum bu eski metin…”

Klasörler açıldı. Eski ve yeni metin alt alta… İsimler, boyutlar birebir aynı… Olan, beşeri bir hata… Küçücük bir mouse sıçraması. 176 sayfa, çöpe gitti.Editörlerimiz yeniden son ve yeni metni okumaya başladılar. Tek tepkim şu oldu:

“Aşağı en kısa yoldan inmek istiyorum, pencere müsait mi?”

Yirmialtı katı uçarak inmek arzusuna kapılmamak elde değil. Romanın geçmişi 2 yıllık neredeyse. Bu esnada, anlatım dilim gelişti, üslubum evrildi. Bugün Okyanus Odalar, türünün tek örneği olacak gibi. Benim güzel bebeğim.

Gelelim, kurgu ve gerçek geçirgenliğine…

Kurguda ne oluyordu, “olacak mı olmayacak mı?” sorusu nasıl yanıtlanıyordu?

Bilmem…

Bilsem de söylemem… Ama bana sabır dileyiniz, buna ihtiyacım var 🙂

Minik not: Saffet Emre Tonguç’un  İstanbul Hakkında Her Şey isimli eserini tavsiye ediyorum… İstanbul’dan gelirken, yazılış öyküsünü uçakta okuma fırsatı buldum. Merakım bine katlandı. Söylemiş olayım…

3 Yorum

Filed under o k y a n u s o d a l a r

3 responses to “Roman Havası…

  1. Saffet Emre Tonguc

    Ne güzel bir yazı böyle, çok gururlandım, teşekkürler Ezgi. Saffet

  2. Çekirge

    Hakikaten yüzüp yüzüp kuyruğuna geldiniz. Arkadaşınız “sabır hanım” biraz daha eşlik etsin size. Sonra o nazlı bebeği hep birlikte kucağımıza alalım.

Bir Cevap Yazın

